“Hoe teken ik een poppetje” in FlowMagazine!

Het boekje ‘Hoe teken ik een poppetje’ maakte ik speciaal voor FlowMagazine. Caroline Buijs schreef het artikel “Ik kan niet tekenen”. Een tijd geleden kwam Caroline bij mij thuis langs in Rotterdam. We hadden een leuk gesprek over waarom ik van tekenen mijn vak gemaakt heb. Eigenlijk is het simpel. Ik teken mijn hele leven al, met heel veel plezier. Ik heb nooit opgegeven en altijd goed gekeken naar wat andere illustratoren maken.

Hier een paar pagina’s uit het “Hoe teken ik een poppetje” boekje in FlowMagazine.

Illustraties Caroline Ellerbeck

Tekenen kan heel lastig zijn als je er niet uitkomt maar als je je tekening een tijdje laat liggen en een dag later weer doorgaat wordt het altijd beter. Ik zie dan ook meteen wat er nog mist of wat er aangepast moet worden. Doorklooien heeft geen zin, nooit doen! Als ik het even niet meer weet ga ik echt wat anders doen. Ik verzamel plaatjes tot in de gloria maar gooi ze ook weer weg, anders word ik er gek van. Teveel mooie plaatjes leidt af.

Als ik een opdracht krijg begin ik nooit meteen met tekenen. Ik denk er eerst over na. Hoe zal ik het aanpakken? Er zijn zoveel verschillende manieren om een goed resultaat te krijgen. Welke vorm ik kies zet ik eerst op een rijtje in mijn hoofd. Zo ontstaat een duidelijk concept dat past bij de opdracht of mijn eigen idee. Ik ga op zoek naar passende plaatjes en onder het fietsen, douchen, televisie kijken of koken valt alles op zijn plek. Met heel veel zin ga ik uiteindelijk aan het werk en dan wordt het toch weer anders als in mijn hoofd. Je kunt het van tevoren niet verzinnen, je moet het toch altijd zien!

Het leukste van mijn werk is dat het voor mij ook altijd een verrassing is hoe mijn tekening zal worden! Het is altijd weer spannend wat ik ga maken. Vroeger werd ik daar zenuwachtig van maar nu weet ik dat er altijd iets goeds uitkomt.

7 Responses to ““Hoe teken ik een poppetje” in FlowMagazine!”


  1. 1 Lieneke 18 februari 2011 om 20:54

    Wat een ontzettend leuk boekje in de flow!

    Ik heb vanmiddag samen met mijn dochter van 5 een uur lang poppetjes getekend door de lessen in het boekje te volgen. Ik vind het heel erg leuk om te doen. En ook mijn dochter is heel trots op haar mooie poppetjes. Het lastigste blijven toch wel de armen en benen😉.

    Ik maak zelf kleding voor mijn dochters. En ik maak al jaren schetsjes van de kleding die ik wil maken. Maar een simpel poppetje tekenen vond ik altijd erg lastig. Met de handige tips en voorbeelden in het boekje lukt het nu vast wel!

    Dank je wel voor dit leuke boekje!

    • 2 Caroline Ellerbeck 18 februari 2011 om 21:03

      Wat super leuk om te horen! ik ben net deze week bezig met een aantal nieuwe boekjes over tekenen! Armen en benen zijn ook lastig omdat ze zo lang zijn handjes en tenen helemaal gepriegel maar wel leuk om te oefenen! Succes!

  2. 3 Lieve Lyntje 28 februari 2011 om 21:43

    Echt een heel fijn boekje! Ik zag je tekenwedstrijd bij Floortje Klinkenberg op haar blog staan en dacht, misschien moet ik dan toch ook mee gaan doen. Ik ben al druk aan het tekenen gegaan met je boekje in de Flow en heb al meerdere poppetjes getekend. Ik vind de poppetjes die erin staan echt heerlijk en het tekent zo lekker weg. Moeilijk vind ik het nog om jouw voorbeeld los te laten en het meer van mezelf te maken. Gewoon lekker doorgaan met tekenen dus!

  3. 5 Laura 5 maart 2011 om 11:38

    De meiden bij mij op de BSO (en deze juf) konden en geen genoeg van krijgen. 5 uur later waren we nog steeds poppetjes aan het tekenen. Ik ga je lessen van hier dus ook uitprinten voor nog meer poppetjes plezier!

  4. 6 Floortje 6 maart 2011 om 00:06

    Hoi Caroline

    Ik heb je een award gegeven omdat ik je illustraties altijd heel erg mooi vind. Vooral de gouden boekjes én het boekje voor Flowmagazine. Voor meer info zie mijn blog.
    Je bent een groot voorbeeld voor mij🙂

  5. 7 Caroline Ellerbeck 7 maart 2011 om 10:36

    Super bedankt voor de award!!!! Ben erg blij met alle reacties!


Geef een reactie

Nieuwsbrief

Doe mee met 1.136 andere volgers

Kleursprookjes

Dollyboekjes

Apps

Facebook


