“Kunstenaar? Nee dat nooit …” |COLUMN

Mijn zoon, hij is zes, gaat sinds dit schooljaar naar groep drie van de basisschool. Hij is net begonnen met lezen en schrijven. Afgelopen maandagochtend fietsten we samen naar school en komen we langs de dierentuin. Daar moet je altijd een bruggetje over. Het valt ons allebei op dat er in het water beelden staan die we eerder niet gezien hadden. Het zijn abstracte beelden, felgekleurd in verschillende vormen. “Hee, mam, kijk, Kunst in het water!” Ja, ik zie het ook, en denk: opletten ventje niet teveel om je heen kijken. “Ik wil zeker geen kunstenaar worden hoor, mam”, zegt mijn zoon. “Als je een kunstenaar bent, moet je alles zelf verzinnen. Je neemt bijvoorbeeld een balletje klei en twee rietjes en dan nog een balletje klei en twee luciferhoutjes en dan moet je daar iets van maken.” Ik begrijp hem helemaal. Genoeg materiaal maar geen idee wat te maken, helderder kun je het niet uitleggen. Het is precies wat ik ook altijd zo lastig vind. Ik zeg verder niks. “Nee”, zei hij, “ik wil zeker niet naar de Kunstacademie hoor! Ik wil gewoon een opdracht, dat iemand zegt wat ik moet maken en dan maak ik dat.” We zijn nu bij zijn school. Mijn zoon zet zijn fietsje tegen het hek en loopt vrolijk de school binnen. Voor hem is het duidelijk: kunstenaar, dat nooit!

3 Responses to ““Kunstenaar? Nee dat nooit …” |COLUMN”


  1. 1 kitty kilian 9 september 2010 om 10:46

    Wow wat een mooi verhaal! Nog een illustrator!

  2. 3 Inge Koenen 13 september 2010 om 14:02

    Wat een intelligente zoon heb jij! ’t Is soms inderdaad geploeter. Had ik het ook maar zo vroeg al zo helder gezien……


Geef een reactie

Nieuwsbrief

Doe mee met 1.136 andere volgers

Kleursprookjes

Dollyboekjes

Apps

Facebook


